آسیب شناسی در تدریس سواد رسانه ای در حوزه ی خانواده

16

یکی از مشکلات و آسیب های تدریس سواد رسانه ای در حوزه ی خانواده که در بین بیشترِ مدرسین سواد رسانه ای شایع است مسئله ی تدریس تکنیکالِ مهارت های رسانه در خانواده است که اثرگذاری تدریس را به شدت کم میکند. تدریسِ تکنیکال به چه معناست؟ به این معناست که مدرسی محترمِ سواد رسانه ای با حضور در کلاس و کارگاهِ خود مستقیما وارد بیان اصول و تکنیک های مدیریت رسانه در خانواده میشوند، غافل از این که قبل از بیان این مهارت ها لازم است مقدمتا و حتی در یک جلسه ی مجزا به خودِ مسئله ی خانواده و اهمیتِ مهارت های زندگی برای حفظ و تعالی پرداخته شود.

به عبارتِ دقیق تر (مهارت های رسانه ای) جزئی از عنوانِ کلیِ (مهارت های خانواده) است. برای یک مدرسِ سواد رسانه ای در حوزه ی خانواده صرفا آشنایی با خودِ سواد رسانه ای کافی نیست و قطعا مفید فایده نیز نخواهد بود. آنچه که در این زمینه اهمیت دارد این است که مدرسِ سواد رسانه ای در حوزه ی خانواده باید یک آشنایی نسبی با علوم مرتبط با خانواده مانند روان شناسی، مشاوره و جامعه شناسی نیز داشته باشد و از آنها نیز در تدریس خود بهره ببرد. و الا صرف گفتنِ تعدادی قاعده و اصولِ مدیریت رسانه بدونِ پراختنِ به اهمیت بحثِ مهارت در زندگی راه به جایی نمیبرد.

همانگونه که بیان شد (مهارت های رسانه ای) جزئی از عنوانِ کلیِ (مهارت های خانواده) است؛ در واقع در بسیاری از مواقع دلیلِ اتفاقاتِ تکان دهنده در بستر فضای مجازی مانند خیانت ها، طلاق های رسانه ای، آسیب رسیدن به فرزندان و … عامل اصلی اش رسانه ها و مهارت استفاده از رسانه ها نبوده اند، بلکه عامل آن عدم وجود یک بافتِ سالمِ تربیتی، اخلاقی و عاطفی در خانواده ها بوده، که در نهایت با سهولتِ ایجادِ بستر توسطِ فضای مجازی فاجعه ها اتفاق افتاده اند. بنابراین در کلاس های سواد رسانه ایِ خانواده صرفِ پرداختن به این مهارت ها کافی نیست. آنچه مهم است این است که اولا باید در خانواده ها اخلاق، دین، معنویت و حکم شرع حاکم باشد و ثانیا طرفین (همسران) باید مجهز به مهارت های زندگی باشند که اگر نباشند از جهتِ مختلف دچار آسیب میشوند. برخی از این مهارت ها عبارت اند از:

  • مهارت همسرداری (برای زن و مرد)
  • مهارت عاطفی
  • مهارت تربیت فرزند
  • مهارت کلامی
  • و…

و در میان این مهارت ها یک مهارت دیگر به نام (مهارت استفاده از رسانه ها) نیز اضافه میشود که اگر در کنار سایر مهارت ها باشد جوابگوست، و الا راه به جایی نخواهد برد.

در نتیجه پیشنهاد میشود که عزیزان مدرس در صورتی وارد حوزه ی تدریس سواد رسانه ای برای خانواده ها شوند که با روان شناسی و مشاوره و مهارت های خانواده کاملا آشنا باشند.

 

نویسنده: محمد سخایی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.